Seriestripp

Observerad situation från min auskultation.



Såg ni tecken på operant betingning i eran auskultation?

Säljö, Roger. Den lärande människan - teoretiska traditioner, s. 260. I Lundgren, U. P., Säljö Roger, & Liberg, C. (2014). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare. Stockholm: Natur & kultur.

Kommentarer

  1. Fin seriestripp! Ja, under min auskultation såg jag operant betingning genom att eleverna fick ett streck på tavlan om de klarade att städa, hämta sin frukt och sitta tysta på mattan under tiden som läraren räknade ner från tio till noll. Klarade de det inte, fick läraren ett streck och först till 30 streck fick någon typ av belöning. Jag tycker att belöningssystem är bra för att kunna få eleverna lite extra motiverade!

    SvaraRadera
  2. Ja operant betigning har jag sett mycket av under både min egen skoltid, då jag arbetat som vikarie och under auskultationen. Belöningssystem är ett enkelt sätt att göra det uppenbart för eleverna att deras uppförande och prestationer ger positiva resultat. Däremot är jag personligen lite skeptisk då jag är rädd att det ger synen att alla goda prestationer ska belönas direkt, och eleverna därmed får svårt att uppföra sig och prestera utan en direkt, konkret belöning. Belöningssystem är ju även ett väldigt regelbundet stimulus, och det är ju visat att ett oregelbundet stimulus är bättre för att lära in beteenden.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Reflektion från auskultation

Gruppresentation