Hur man sabbar undervisningen för elevers lärande

Uppmuntrar inte lärande
Calle har jobbat på bra under lektionen och vill visa upp sitt arbete. Detta händer inte särskilt ofta då
Calle har många svårigheter och brukar varken ha motivation eller ork att jobba hårt en hel lektion.
När Calle är nöjd och ska visa läraren sitt fina arbete tittar läraren på arbetet någon sekund och fnyser till
för att sedan gå vidare och hjälpa en annan elev. Detta är ett bra exempel som visar att det är viktigt att
ge eleverna positiv respons (operant betingning) när de gör eller har gjort något önskvärt.


Resurser som inte räcker till
En händelse där en elev som egentligen har behov av att vara i mindre grupp eller behov av extra
stöttning vid lektion inte får den hjälpen eleven behöver. I situationen blir eleven inslängd i en helklass
med endast en lärare. Det som händer är att eleven hörs och stör de andra eleverna i klassen samt att
läraren inte har möjlighet att agera eftersom att läraren är själv i klassrummet utan stöd där det behövs
som mest. I denna händelse visar det på att primitiv inkludering kan förstöra för både enskild individ och
grupp.


Fokus stadieteori
Läraren har genomgång på tavlan om ekvationer och eleverna ser ut som frågetecken. En elev räcker
upp handen och säger att hen inte förstår. Läraren svarar med att i denna årskurs ska vi gå igenom detta,
baskunskapen lärde ni er förra året. Läraren fortsätter genomgången utan att återgå med repetition till de
tidigare baskunskaperna. Detta är ett exempel på Piagets stadieteori och som inte tar hänsyn till elevers
nuvarande kunskapsnivå.


Bristfällig information/genomgång
Klass 4A ska jobba med matematik på ett helt nytt sätt. De ska nämligen för första gången jobba matte i
iPads. Läraren har installerat en matte-app i de nyinköpta surfplattorna och delar ut dem, varje elev får
varsin iPad. Läraren ber eleverna att starta arbetet utan att förklara hur de ska använda appen. Väldigt
många elever förstår inte hur de ska göra och fastnar i uppgiften. Så lektionen och elevernas kunskap
går inte framåt för fem öre. Att inte förklara hur eleverna ska använda sig av det nya redskapet försvårar
kunskapsskapandet för eleverna. För att förstå sig på det nya redskapet behöver de få information om
hur det kan användas.


Uteslutande av praktik i undervisning
En lärare genomför en undervisning för sina elever. Lektionen består av att läraren står vid katedern och
redovisar. Eleverna får endast sitta och lyssna och det finns inget planerat utrymme för eleverna att testa
på den nya kunskapen genom praktik. Exemplet tar upp hur eleverna blir matade med massa information
som eleverna säkerligen kommer glömma bort när de kliver ut ur klassrummet då de inte får öva sig på
den nya kunskapen.

Säljö, Roger (2014). Den lärande människan - teoretiska traditioner. I Lundgren, U. P., Säljö Roger, & Liberg, C. (RED). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare. Stockholm: Natur & kultur.

Kommentarer

  1. Bra lista och mycket bra förklarat. Jag håller med er på alla punkter. Den jag tycker känns väldigt viktig är den första punkten, då läraren inte ser elevens håra arbete. En "morot" för många elever är att få visa upp sitt arbeta och få positiv respons av någon. Får eleven inte det kan de tappa motivationen.

    SvaraRadera
  2. Intressant topplista grupp 13! Några av punkterna känner jag igen från när jag vikarierade i skolan och tycker precis som Mathilda att den första punkten har stor betydelse. En lärare bör ha förmågan att se alla sina elever och deras individuella prestationer.

    SvaraRadera
  3. Jättebra lista med viktiga punkter.
    Tycker punkt två kan vara svårt för en lärare att göra så mycket åt mer än att meddela rektorn flera gånger att en extra resurs behövs, vilket kan vara svårt att få på en gång. Känner en lärare som var precis i den sitsen, men i hennes fall sprang eleven in och ut och störde, försvann iväg och var aldrig med på lektionerna. Tog 6 månader innan de fick en resurs till eleven.

    SvaraRadera
  4. Jättebra och tänkvärd lista! Håller med er i det ni skriver. Att eleverna ska vara delaktiga och få visa upp vad de gjort stärker ju dem som person samtidigt som det väcker mycket idéer hos andra. Den viktigaste rollen en lärare har det är ju att se till att eleverna förstår och lär sig på det bästa sättet.

    SvaraRadera
  5. Bra och relevant lista. Bra punkter och punkt nummer två blir en del där läraren kanske inte har någon möjlighet att förändra. Det är synd att alla barn faktiskt inte får vad det stöd de har rätt till.

    SvaraRadera
  6. Bra lista ni gjort! Som de andra nämnt, ger inte läraren positiv respons och ser alla elever så stoppar det deras utveckling.

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Reflektion från auskultation

Seriestripp