En bra beskrivning av en motivering för att uppmuntra arbetet kan se ut. I skolor och föräldravärlden är det nog inte helt ovanligt med denna typ av muta för att få elever att genomföra ett arbete. Dock undrar jag om du har funderat något på återkoppling och kontroll i fråga om kunskapsintaget under lektionen. Vad och hur mycket tror du elever lär sig under lektionen innan eleven får paddan och varför?
Just i detta fall har jag inte kollat upp hur mycket eleven i fråga lärde sig under denna lektion. Känslan är dock att det tillkom en del kunskap. Däremot finns det säkert elever som stressar igenom de uppsatta uppgifterna för att komma så snabbat om möjligt till målet.
Reflektion från auskultation Sara Sillanpää Under mina dagar på auskultationen besökte jag en lågstadieklass med ungefär 18 elever. Jag fick ganska snabbt intrycket att det var en stökig klass med tjafs och konflikter både under rasttid och lektionstid. Lektionerna var högljudda och eleverna hade svårt att hålla sig till ämnet. Rasterna bestod av fotboll, hopprep, promenader och olika snölekar. Eleverna i klassen lekte oftast med sina egna klasskamrater under rasten och bråk om t.ex. regler under fotboll förekom. Det förekom även skällsord och knuffar. Jag uppmärksammade att det fanns skrivna förhållningssätt uppsatta på klassrummets väggar. Förhållningssätten var uppdelade i två olika färger. De lila stod för förhållningssätt gällande inom klassrummet och de gröna för allmänna förhållningssätt. På de lila stod det bland annat ”vi ska ge varandra arbetsro”, ”jag gör mitt bästa”, ”vi lär oss av det vi gör fel” osv. På de gröna stod bland annat ”vi behandlar varandra med res...
Observation från min auskultation! Lundgren, U. P., Säljö Roger, & Liberg, C. (2014). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare . Stockholm: Natur & kultur. s. 260-262
Grupp 13 Hej! Jag heter Erik Brunsson och är 21 år. Jag har så gott som levt hela mitt liv i Karlstad. Min skolgång har alltid varit en fröjd men särskilt mellanstadiet var en extra härlig tid i mitt liv. Efter min gymnasietid som spenderades på Tingvallas ekonomiprogram startades min yrkeskarriär på Skåreskolan som elevstödjare. På Skåreskolan jobbade jag i två år. Innan jag begav mig till Universitet för att studera till lärare. På fritiden gillar jag sport i allmänhet och fotboll i synnerhet. Hej! Jag heter Emma Simonsson och är 30 år. Jag är född och uppvuxen i Karlskoga där jag nu lever med min sambo Tobias och mina tre barn Felicia 9 år, Elton 4 år, Elsa 2 år. Jag har efter gymnasiet jobbat som arbetshandledare inom handikappomsorgen, elevassistent inom särskolan och som resursvägledare på Personalstrategerna samt som studiecoach på folkuniversitetet. Jag har läst socialpsykologi på Karlstad universitet. Mitt intresse för pedagogik och specialpedagogik gjorde att...
En bra beskrivning av en motivering för att uppmuntra arbetet kan se ut. I skolor och föräldravärlden är det nog inte helt ovanligt med denna typ av muta för att få elever att genomföra ett arbete. Dock undrar jag om du har funderat något på återkoppling och kontroll i fråga om kunskapsintaget under lektionen. Vad och hur mycket tror du elever lär sig under lektionen innan eleven får paddan och varför?
SvaraRaderaJust i detta fall har jag inte kollat upp hur mycket eleven i fråga lärde sig under denna lektion. Känslan är dock att det tillkom en del kunskap. Däremot finns det säkert elever som stressar igenom de uppsatta uppgifterna för att komma så snabbat om möjligt till målet.
SvaraRadera