En bra beskrivning av en motivering för att uppmuntra arbetet kan se ut. I skolor och föräldravärlden är det nog inte helt ovanligt med denna typ av muta för att få elever att genomföra ett arbete. Dock undrar jag om du har funderat något på återkoppling och kontroll i fråga om kunskapsintaget under lektionen. Vad och hur mycket tror du elever lär sig under lektionen innan eleven får paddan och varför?
Just i detta fall har jag inte kollat upp hur mycket eleven i fråga lärde sig under denna lektion. Känslan är dock att det tillkom en del kunskap. Däremot finns det säkert elever som stressar igenom de uppsatta uppgifterna för att komma så snabbat om möjligt till målet.
Reflektion från auskultation Sara Sillanpää Under mina dagar på auskultationen besökte jag en lågstadieklass med ungefär 18 elever. Jag fick ganska snabbt intrycket att det var en stökig klass med tjafs och konflikter både under rasttid och lektionstid. Lektionerna var högljudda och eleverna hade svårt att hålla sig till ämnet. Rasterna bestod av fotboll, hopprep, promenader och olika snölekar. Eleverna i klassen lekte oftast med sina egna klasskamrater under rasten och bråk om t.ex. regler under fotboll förekom. Det förekom även skällsord och knuffar. Jag uppmärksammade att det fanns skrivna förhållningssätt uppsatta på klassrummets väggar. Förhållningssätten var uppdelade i två olika färger. De lila stod för förhållningssätt gällande inom klassrummet och de gröna för allmänna förhållningssätt. På de lila stod det bland annat ”vi ska ge varandra arbetsro”, ”jag gör mitt bästa”, ”vi lär oss av det vi gör fel” osv. På de gröna stod bland annat ”vi behandlar varandra med res...
Observation från min auskultation! Lundgren, U. P., Säljö Roger, & Liberg, C. (2014). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare . Stockholm: Natur & kultur. s. 260-262
En situation från min auskultation. Kunde ni se Piagets stadieteori under er auskultation eller känner ni igen den sedan egen skoltid? Säljö, R (2014). Den lärande människan - teoretiska traditioner s.281f. I U.P. Lundgren, Säljö R, & Liberg, C. (RED). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare . Stockholm: Natur & kultur.
En bra beskrivning av en motivering för att uppmuntra arbetet kan se ut. I skolor och föräldravärlden är det nog inte helt ovanligt med denna typ av muta för att få elever att genomföra ett arbete. Dock undrar jag om du har funderat något på återkoppling och kontroll i fråga om kunskapsintaget under lektionen. Vad och hur mycket tror du elever lär sig under lektionen innan eleven får paddan och varför?
SvaraRaderaJust i detta fall har jag inte kollat upp hur mycket eleven i fråga lärde sig under denna lektion. Känslan är dock att det tillkom en del kunskap. Däremot finns det säkert elever som stressar igenom de uppsatta uppgifterna för att komma så snabbat om möjligt till målet.
SvaraRadera