Jätte fin seriestripp. Jag har märkt en sådan situation så många gånger både utanför skolan men även i skolan under lektionerna. Bra koppling till "operant betingning" !
Reflektion från auskultation Sara Sillanpää Under mina dagar på auskultationen besökte jag en lågstadieklass med ungefär 18 elever. Jag fick ganska snabbt intrycket att det var en stökig klass med tjafs och konflikter både under rasttid och lektionstid. Lektionerna var högljudda och eleverna hade svårt att hålla sig till ämnet. Rasterna bestod av fotboll, hopprep, promenader och olika snölekar. Eleverna i klassen lekte oftast med sina egna klasskamrater under rasten och bråk om t.ex. regler under fotboll förekom. Det förekom även skällsord och knuffar. Jag uppmärksammade att det fanns skrivna förhållningssätt uppsatta på klassrummets väggar. Förhållningssätten var uppdelade i två olika färger. De lila stod för förhållningssätt gällande inom klassrummet och de gröna för allmänna förhållningssätt. På de lila stod det bland annat ”vi ska ge varandra arbetsro”, ”jag gör mitt bästa”, ”vi lär oss av det vi gör fel” osv. På de gröna stod bland annat ”vi behandlar varandra med res...
En situation från min auskultation. Kunde ni se Piagets stadieteori under er auskultation eller känner ni igen den sedan egen skoltid? Säljö, R (2014). Den lärande människan - teoretiska traditioner s.281f. I U.P. Lundgren, Säljö R, & Liberg, C. (RED). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare . Stockholm: Natur & kultur.
Jätte fin seriestripp. Jag har märkt en sådan situation så många gånger både utanför skolan men även i skolan under lektionerna. Bra koppling till "operant betingning" !
SvaraRaderaFin seriestripp och bra kopplat till operant betingning!
SvaraRaderaVilken bra koppling till operant betingning, såg också liknande under min auskultation. Bra serietripp :)
SvaraRaderaFin seriestripp! Jag kan se tydliga kopplingar till operant betinging, både förstärkning och utsläckning.
SvaraRadera