Simons auskultation

Hej på er!

Under min auskultation var jag på en skola från årskurs F-6. Klassen jag besökte var en årskurs 1-2 med 23 elever. Klassen hade en klassföreståndare som undervisade i de flesta av lektionerna och sedan så fanns det en lärare utöver som hade eleverna i NO. På lektionerna så var det oftast med en resurslärare eftersom att det i klassen fanns behov extra personal.

En sak som jag tydligt lade märke till var hur snabbt många av eleverna gjorde färdigt uppgifterna de blivit tilldelade eftersom att de visste att när de var klara med uppgiften så skulle dem få någon form av belöning för utfört arbete. Detta kunde till exempel vara att få sitta med ipaden en viss tid eller att få gå ut på rast tidigare.
Det ovannämnda kan kopplas till det behavioristiska perspektivet där Roger Säljö i boken "lärande, skola, bildning: En grundbok för lärare" nämner att belöning utdelas vid gott beteende.

Ett problem som jag uppmärksammade med detta var dock att vissa av eleverna stressade sig igenom uppgifterna och det arbete som gjordes blev i många fall bara halvklart. Detta kan vara en nackdel till följd av just belöningssystemet.
Som lösning fick ingen elev gå ut på rast förrän läraren hade kollat igenom arbetet. Följden av detta kan vara att läraren stressar upp sig och lägger större fokus på de elever som vill ha sina arbeten godkända än de elever som behöver hjälp med själva uppgiften. I klassen jag besökte tyckte jag att det hela sköttes bra eftersom att den andra läraren också kunde gå runt och hjälpa till vid behov. 


Jag har tidigare jobbat som vikarie i skola och tyckte att auskultationen var väldigt spännande och intressant eftersom att jag den här gången fick stå vid sidan av och lägga märke till saker som man kanske inte annars gör.

Hur tyckte ni att det såg ut i er klass gällande det här med belöning? Har ni några tips på hur ni som framtida lärare skulle använda er av belöningssystemet för att undvika de nackdelar som jag stött på?

Simon Weitzel

Kommentarer

  1. Hej, låter som du haft en bra auskultation! :)
    Det kan ju lätt bli så med belöningssystem att vissa elever stressar sig igenom uppgifter för att t.ex. få komma ut på rast. Där jag gjorde min auskultation så hade läraren ofta förberett något extrablad med olika uppgifter eller så hade eleverna vissa saker att slutföra i andra ämnen. Någon kunde sitta med bänkbok och läsa när de var klara medans vissa kanske behövde jobba med att skriva klart en text. Det finns såklart negativa saker med det här systemet också, att hela tiden ha något att jobba med. Kan ju göra eleverna omotiverade i och med att de aldrig känner sig klara. Tror det behövs lite variation, att ibland få gå ut på rast eller sitta med ipad och ibland med sådant man behöver jobba lite extra med.

    SvaraRadera
    Svar

    1. Tack för kommentaren! Tror precis som du säger att en kombination av både och är en rimlig lösning.

      Radera
  2. Hej! jätteintressant det du skriver. Jag tror också att det ibland kan vara svårt att hitta en balans, så att eleverna inte stressar sig igenom uppgifter. Där jag hade min auskultation så hade de precis som Emma skriver i sin kommentar, nya mindre uppgifter efter det större arbetet. Uppgifter som att läsa eller jobba med "finskrivningsboken". Personligen tror jag att belöningen ska ligga i uppmuntran och beröm för en välgjord uppgift och inte på tiden den är utförd på. Genom att ge dem belöning efter arbete så vill de ju bli klara så snabbt som möjlig, men om man istället ger belöning under arbetet kommer de förmodligen att vara mer manade att fortsätta jobba på bra. Att istället för att ge iPads och låta dem gå på rast tidigare, be dem gå och hjälpa andra medans man som lärare berömmer och tacka dem för att de hjälper till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för kommentaren! Håller med om det du skriver. Kommer själv ihåg när man som liten fick beröm under arbetet och man bara ville fortsätta jobba ännu hårdare för man vet att det leder till beröm.

      Radera
  3. belöningssystemet har både för och nackdelar men precis som föregående kommentar skrev så hade även läraren där jag var förberett extra material ifall någon blev klar tidigt men de fick dock inte gå ut på rast innan den utsatta tiden även om de blev klara tidigare utan de fick jobba med något annat istället så just de stressmomentet fanns inte.
    de verkar som du hade en bra och intressant auskultation, bra skrivet inlägg :)

    SvaraRadera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Reflektion från auskultation

Seriestripp