Reflektion från auskultation

Reflektion från auskultation

Sara Sillanpää

Under mina dagar på auskultationen besökte jag en lågstadieklass med ungefär 18 elever. Jag fick ganska snabbt intrycket att det var en stökig klass med tjafs och konflikter både under rasttid och lektionstid. Lektionerna var högljudda och eleverna hade svårt att hålla sig till ämnet. Rasterna bestod av fotboll, hopprep, promenader och olika snölekar. Eleverna i klassen lekte oftast med sina egna klasskamrater under rasten och bråk om t.ex. regler under fotboll förekom. Det förekom även skällsord och knuffar.

Jag uppmärksammade att det fanns skrivna förhållningssätt uppsatta på klassrummets väggar. Förhållningssätten var uppdelade i två olika färger. De lila stod för förhållningssätt gällande inom klassrummet och de gröna för allmänna förhållningssätt. På de lila stod det bland annat ”vi ska ge varandra arbetsro”, ”jag gör mitt bästa”, ”vi lär oss av det vi gör fel” osv. På de gröna stod bland annat ”vi behandlar varandra med respekt”, ”vi är snälla mot varandra”, ”vi lyssnar på andra”, ”vi säger till när vi inte vill” osv. Detta är något som James Nottingham tar upp i sin bok om Utmanande undervisning i klassrummet (2013). Nottingham lägger mycket vikt på bra förhållningssätt hos eleverna. Genom att tillsammans komma överens om vilka förhållningssätt som ska gälla menar han att elevernas motivation till att lära ökar.

Dessa förhållningssätt som satt uppsatta såg jag viss brist på hos eleverna i klassen. Enligt Nottingham måste ett sådant arbete ske i fortlöpande dialog med klassen. Han förklarar vidare att det inte är något som bara kan sättas upp på väggen, utan att de måste definieras och ge exempel på hur detta kan se ut för att eleverna ska förstå. Eleverna och läraren ska regelbundet förbättra och följa upp för att de ska kunna tillämpas. Detta sätt kan i detta fall vara nytt för eleverna och är under process.

Jag känner själv igen de olika förhållningssätten, men under min skoltid förklarades de som regler. Nottingham förklarar att det inte ska kallas för regler då de oftast är kontraproduktiva. Han nämner också att psykologisk forskning visar på att elever som utvecklar ett sunt förnuft visar på ökad motivation till att vilja nå önskvärda resultat jämfört med elever som ska rätta sig efter förbudsregler.

Förekom regler eller förhållningssätt på era skolor under auskultationen? Eller hur såg det ut under er egna skoltid?

Nottingham, James. Utmanande undervisning i klassrummet: återkoppling, ansträngning, utmaning, reflektion, självkänsla. Stockholm: Natur & kultur, 2013.


Kommentarer

  1. Jättebra inlägg!! Jag har inget minne av att jag hade några uppsatta förhållningssätt när jag gick i skolan, men jag vet att i klassen jag hade min auskultation i så pratade de lite om hur de skulle bemöta varandra. Till exempel så sa läraren ofta vid konflikter mellan eleverna att "är det verkligen så vi behandlar varandra" eller "tänk om någon gjorde så mot dig" och liknade kommentarer för att de själva skulle tänka efter och förstå vikten av deras handlingar och ord. Precis som du säger så tror jag att det är viktigt att inte bara ha förhållningssätten uppsatta i klassrummet utan faktiskt jobba med dem så att eleverna förstår vad de innebär, för att sedan kunna ta till sig dem.

    //Beatrice Magnusson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar och för att du delar med dig av egna erfarenheter Bea! Håller med dig om att det är viktigt att få barn och elever att förstå vilka konsekvenser vissa handlingar kan leda till och att det kan få dem att få en djupare förståelse vid deras egna val av handlande. Ett sätt att skapa förståelse kan vara som läraren under din auskultation sade: "tänk om någon gjorde så mot dig", att få eleverna att ifrågasätta sitt eget handlande och fundera över om de själva vill bli bemötta på det sättet.

      Radera
  2. Intressant inlägg! Det är ju väldigt viktigt att man som lärare försöker att jobba utifrån förhållningssätten som finns för klassen/skolan. Många gånger har ju eleverna själva varit med och bestämt vilka "regler" som gäller i klassrummet. Har lärare och elever bestämt det tillsammans borde det vara lättare att få med sig eleverna på rätt spår och jobba aktivt med förhållningssätten, till exempel på det sättet som nämns i kommentaren här ovan. Om eleverna själva inte har fått tänka till om hur man till exempel är en bra kompis och hur man själv vill bli behandlad kan det kanske vara svårare att ta till sig förhållningssätten, speciellt då om de bara finns och att de inte är utformade gemensamt. I den klassen jag gjorde min auskultation i fanns det ett A4-papper på väggen med förhållningssätt, det hängde inte på någon framträdande plats och såg ut att vara ett dokument som var lika för hela skolan. Jag tror inte att eleverna hade så stor koll på vad som stod på det men det är inget jag egentligen vet, utan bara en känsla jag fick..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar och för att du delar med dig av egna erfarenheter Lina! Jag tror precis som du, att det finns förhållningssätt eller regler på de flesta skolor och i väldigt många klassrum. Elever får säkert vara med och utforma dem men precis som du nämner, får de ta del av förståelse för dessa förhållningssätt?
      I fallet på skolan där du hade din auskultation kanske din magkänsla stämde. Det kan också vara så att eleverna tillsammans med lärarna arbetade systematiskt med dessa sätt att bete sig mot andra. För såklart behöver det inte sättas upp i en fin ram på väggen för att det ska gälla. Men samtidigt kan det fungera som en påminnelse att titta tillbaka på regelbundet eller vid speciella händelser.

      Radera
  3. Vilket intressant ilägg Sara. Väldigt bra skrivet. Kunde förstå exakt hur du hade det på din auskultaion. De förhållningssätten som de hade på väggarna är självklara saker i livet och framförallt i framtiden. Och när du märkte att det var brist på detta hos eleverna klassen så säger det en hel del om att man kanske ska jobba med förhållningssätten mer. För det är bra att quotesen finns på väggarna i hopp om att det kan bli en reminder för eleverna men absolut att man ska jobba med det mer och som du skrev, att arbetet ska ske i en fortlöpande dialog.
    Jag kommer ihåg en lärare jag hade i högstadiet. Hon började alltid sin lektion med att ställa frågan `har ni varit snälla mot varandra idag?`. I början på 6:an så svarade ingen. Det var pinsamt och alla tyckte det var en självklarhet. Men under tidens gång så började allt fler av oss att öppna upp sig. Det kunde vara både ja och nej på den frågan som vi pratade om. Detta gjorde iallafall att vi fick en tankeställare om varandra varje gång vi träffade henne. Och detta bara till det positiva. Sånt tänker man inte på när man går i skolan. Det är nu men inser vilken inflytande hon hade och varför hon gjorde det. Det är något jag ska ta med mig när jag blir lärare. Tack för ett fint inlägg, ha det bäst!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar och för att du delar med dig av egna erfarenheter Teresa! Håller med dig om att förhållningssätten inte bara är viktiga i skolan utan också för hela livet. Det är bra att komma ihåg.
      Vilken inspirerande lärare du berättar om. Det ska jag verkligen ta till mig, precis som du gjort. Att göra sådana små saker som att fråga hur eleverna mår kan vara viktigt och betydande för dem just då och även för dem i framtiden. Vi som lärare måste förstå att elever inte bara är objekt som tar emot vår utdelning av kunskap, utan levande varelser som har känslor. För att skapa bra relationer med elever tror jag vi måste dela med oss av våra känslor, att helt enkelt vara öppna för varandra. Samma gäller elever emellan. Vi behöver visa att vi ska vara rädda om och ta vara på varandra. Ha det bäst du också!

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Seriestripp