Emmas auskultation

Auskultation

Under min auskultation så var jag i en årskurs trea på en f-3 skola. Det var en klass på 25 elever.
Det var en spännande klass att följa då den var ganska så intensiv, och det var många barn med behov av specialanpassningar. Trots detta så var läraren själv i undervisningen, det fanns alltså ingen resurs i klassrummet. Klassen var i många ämnen ganska så digitaliserade, och gjorde mycket via sina Ipads.

Man kunde se att det var svårt för läraren att anpassa undervisningen så att den skulle passa alla, men hen jobbade mycket med att ge eleverna egna verktyg för minnesinlärning som Hwang och Nilsson nämner t.e.x att använda minnesknep som jag kommer ta upp i min text nedan.

Ett exempel på detta var när dom hade matematik, och jobbade med multiplikation. Dom startade med åttans gånger tabell, det var en ordentlig redovisning vid tavlan till att börja med, läraren gick igenom och skrev upp alla talen och tillsammans med eleverna genom handuppräckning så fick dom fram svaren. Vid flera tillfällen så hjälpte hon dem att tänka t.ex. 8*4 då delade hon ner det och informerade om att man kunde tänka 8*2=16 och att det är ju hälften av 8*4 så då kan man tänka att 16+16=32 eller 16*2=32. Man kunde se att många av eleverna då approprierade som Vygotskij och det sociokulturella perspektivet menar när man anammar kunskapen. Efter att hon haft genomgången så lyssnade dem på en sång om åttans gånger tabell, det var en svängig låt där man sjöng om svaren i rätt ordning. Eleverna såg ut att gilla det skarpt och dom sjöng gladeligen med.
Efter genomgången och sångstunden så fick dom hämta sina Ipad, då denna klass inte använde sig av matteböcker utan en app som heter NOMP. I appen så har läraren lagt in olika matematiska uppdrag som är individanpassade efter deras kunskapsnivå. Denna lektion upplevde jag var mest kopplad till det sociokulturella perspektivet, och lärarens tankesätt var: ”att alla hade inte riktigt kommit dit än, men de var på väg”. Att kunna individanpassa undervisningen på detta sätt upplevde jag som väldigt värdefullt då klassen som jag tidigare skrev var i behov av en del specialanpassningar.

Jag hade en bra auskultation, den väckte mina tankar i många frågor.
Jag har jobbat inom skolan i många år som vikarie och elevassistent, men nu gick jag ut med nya ögon och fick koppla ihop dessa händelser med mina nyvunna kunskaper. Det var en toppen känsla och jag känner mig glad att jag valt att läsa till lärare.

Har ni några erfarenheter från att jobba digitalt i ämnen? Dela gärna med er av för och nackdelar.

Emma Simonsson





Kommentarer

  1. Vilket spännande inlägg. Vad roligt att få vara med och se hur läraren använder sig av ett minnesknep. Intressant att de har matteboken digitalt. Under min gymnasietid hade vi också möjligheten att ha matteboken på datorn men alla använde den "traditionella" matteboken ändå. Kan själv tycka att läroböcker är trevligare att ha i pappersformat. Att använda digitalt kan dock kanske vara smidigare. Tycker att en kombination av digitala verktyg och det "traditionella" är ett bra alternativ. Har du några erfarenheter av digitala verktyg?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar :)
      Spännande att dom flesta valde bokformat! Jag uppfattade det som att eleverna tyckte om arbetssättet, men man kunde även se att vissa fastnade i andra program på ipaden vilket var mindre bra. När jag gick i skolan så hade inte genomslaget av digitala verktyg kommit, på sin höjd fanns det en stationär dator i klassrummet :)

      Radera
  2. Kul och intressant att läsa om olika sätt att anpassa undervisningen till elevers olika nivåer. Jag tycker att perspektiven är lite krångliga att få grepp om fortfarande, men jag funderade på om man på något sätt också kunde koppla anpassningarna och lärarens olika sätt att förklara på, till kognitivismen. Där det handlar om att komma fram till hur människor tänker och att olika elever tänker på olika sätt. Håller du med om det?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar :)
      Absolut, så tror jag också att man kan tänka. Det är väl det som är det fina med perspektiven att man kan se samma sak på olika sätt :)

      Radera

Skicka en kommentar

Populära inlägg i den här bloggen

Reflektion från auskultation

Seriestripp