Emmas auskultation
Auskultation
Under min auskultation så var jag i en årskurs trea på en
f-3 skola. Det var en klass på 25 elever.
Det var en spännande klass att följa då den var ganska så
intensiv, och det var många barn med behov av specialanpassningar. Trots detta
så var läraren själv i undervisningen, det fanns alltså ingen resurs i
klassrummet. Klassen var i många ämnen ganska så digitaliserade, och gjorde
mycket via sina Ipads.
Man kunde se att det var svårt för läraren att anpassa
undervisningen så att den skulle passa alla, men hen jobbade mycket med att ge
eleverna egna verktyg för minnesinlärning som Hwang och Nilsson nämner t.e.x
att använda minnesknep som jag kommer ta upp i min text nedan.
Ett exempel på detta var när dom hade matematik, och jobbade
med multiplikation. Dom startade med åttans gånger tabell, det var en ordentlig
redovisning vid tavlan till att börja med, läraren gick igenom och skrev upp
alla talen och tillsammans med eleverna genom handuppräckning så fick dom fram
svaren. Vid flera tillfällen så hjälpte hon dem att tänka t.ex. 8*4 då delade
hon ner det och informerade om att man kunde tänka 8*2=16 och att det är ju
hälften av 8*4 så då kan man tänka att 16+16=32 eller 16*2=32. Man kunde se att
många av eleverna då approprierade som Vygotskij och det sociokulturella
perspektivet menar när man anammar kunskapen. Efter att hon haft genomgången så
lyssnade dem på en sång om åttans gånger tabell, det var en svängig låt där man
sjöng om svaren i rätt ordning. Eleverna såg ut att gilla det skarpt och dom
sjöng gladeligen med.
Efter genomgången och sångstunden så fick dom hämta sina
Ipad, då denna klass inte använde sig av matteböcker utan en app som heter
NOMP. I appen så har läraren lagt in olika matematiska uppdrag som är
individanpassade efter deras kunskapsnivå. Denna lektion upplevde jag var mest
kopplad till det sociokulturella perspektivet, och lärarens tankesätt var: ”att
alla hade inte riktigt kommit dit än, men de var på väg”. Att kunna
individanpassa undervisningen på detta sätt upplevde jag som väldigt värdefullt
då klassen som jag tidigare skrev var i behov av en del specialanpassningar.
Jag hade en bra auskultation, den väckte mina tankar i många
frågor.
Jag har jobbat inom skolan i många år som vikarie och
elevassistent, men nu gick jag ut med nya ögon och fick koppla ihop dessa
händelser med mina nyvunna kunskaper. Det var en toppen känsla och jag känner
mig glad att jag valt att läsa till lärare.
Har ni några erfarenheter från att jobba digitalt i ämnen?
Dela gärna med er av för och nackdelar.
Emma Simonsson
Vilket spännande inlägg. Vad roligt att få vara med och se hur läraren använder sig av ett minnesknep. Intressant att de har matteboken digitalt. Under min gymnasietid hade vi också möjligheten att ha matteboken på datorn men alla använde den "traditionella" matteboken ändå. Kan själv tycka att läroböcker är trevligare att ha i pappersformat. Att använda digitalt kan dock kanske vara smidigare. Tycker att en kombination av digitala verktyg och det "traditionella" är ett bra alternativ. Har du några erfarenheter av digitala verktyg?
SvaraRaderaTack för din kommentar :)
RaderaSpännande att dom flesta valde bokformat! Jag uppfattade det som att eleverna tyckte om arbetssättet, men man kunde även se att vissa fastnade i andra program på ipaden vilket var mindre bra. När jag gick i skolan så hade inte genomslaget av digitala verktyg kommit, på sin höjd fanns det en stationär dator i klassrummet :)
Kul och intressant att läsa om olika sätt att anpassa undervisningen till elevers olika nivåer. Jag tycker att perspektiven är lite krångliga att få grepp om fortfarande, men jag funderade på om man på något sätt också kunde koppla anpassningarna och lärarens olika sätt att förklara på, till kognitivismen. Där det handlar om att komma fram till hur människor tänker och att olika elever tänker på olika sätt. Håller du med om det?
SvaraRaderaTack för din kommentar :)
RaderaAbsolut, så tror jag också att man kan tänka. Det är väl det som är det fina med perspektiven att man kan se samma sak på olika sätt :)