Eriks auskultation
Auskultation
Jag följde med en årskurs fyra i tre dagar. Här kommer en
liten sammanfattning och reflektion om hur en av förmiddagarna med klassen såg
ut.
Första lektionen jobbade eleverna med Ipads. Eleverna skulle
lära sig hur de använder det nya nätverket som finns tillgängligt på skolan.
Man kan se en klar skillnad mellan elevernas vana att jobba med surfplattor.
Vissa har väldig koll och ett gott självförtroende, medan andra elever inte
känner sig alls bekväma med uppgiften och måste be om mycket hjälp. Men när
eleverna väl fått informationen och kunskapen om redskapen de ska använda sig av
går det mycket lättare och lektionen flyter på i ett annat tempo. Här kan man
se att det sociokulturella perspektivet lyser igenom. Säljö nämner i sin bok Lärande Skola Bildning begrepp som
appropriering och mediering. Appropiering är ett begrepp som en sociokulturell
tradition använder genom att beskriva och förstå lärande. (Lundgren 2012 s.192)
Med mediering menas att människor använder verktyg eller för den delen redskap
när vi människor begriper vår omvärld verkar i den. (Lundgren 2012 s.187) I den
situation som utformades i fyrornas klassrum kan Ipadsen synas som ett
medierande redskap. Alltså ett redskap du använder för att lösa en uppgift. För
att sedan appropiera detta redskap för att lära sig hur det nya skolnätverket
fungerar. Som tidigare nämnts i texten flöt lektionen på bättre och bättre ju
mer kunskap eleverna fick om Ipadsen. Det syns klart att ju mer vana och
kunskap eleverna fick av de medierande redskapen desto enklare och lättare blev
det för dem att apprpoiera redskapen och få bättre flyt i lektionen.
Efter att ha jobbat på skola i två år har jag säkerligen
upplevt dessa fenomen tidigare. Dock har jag vid den tidpunkten inte haft
kännedom om de begrepp som nämnts i texten. Det känns bra att nu ha kunskap om
olika lärande perspektiv så man kan sätta ord på de händelser som sker i
klassrummet.
Bra skrivet! Jag känner igen mycket av din auskultation i det jag upplevde på min. Såg du någon skillnad kunskapsmässigt mellan eleverna när det kommer till hur Ipaden fungerar? I min auskultation var det t ex fler flickor än pojkar som behövde extra stöd för att veta hur Ipaden fungerade.
SvaraRaderaFick samma uppfattning på min auskultation.
SvaraRaderaBra text - använde de Ipads för anteckningar eller söka information istället för böcker? Intressant hur tekniken influerar skolan, minns när vi hade lektioner om hur man använder diskett... oj jag är gammal.
SvaraRaderaSåg du någon skillnad inom olika ämnen hur mycket de använde Ipads? Tänkte om det var mer eller mindre vanligt i de olika ämnena?
Som en sista fråga - hur känner du själv till att skolan börjar mer och mer förlita sig på teknik redan i tidiga år? Jag själv kan känna att det ibland blir för beroende av tekniken och kom i kontakt med ett problem då eleverna inte "laddade" sina Ipads efter användning. Läraren frågade då om de ska skänka Ipadsen till en skola som bättre behöver dem och använder dem med respekt. Plötsligt blev de väldigt måna om att ta väl hand om dem, lite det där att man inte vet vad man har innan det tas ifrån en?
Tack! Eleverna använde inte Ipadsen i ett specifikt ämne utan för att lära sig om det nya nätverket som finns tillgängligt på skolan. Generellt tycker jag Ipads kan vara bra i de tidigare åldrarna. Men de får inte ersätta pappret och pennan helt och hållet.
Radera